Algemene voorwaarden

Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van Jumik
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten
daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van Jumik bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenregeling
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Aanvullende of afwijkende bepalingen

 

Artikel 1 - Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door Jumik worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en Jumik;
  2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
  3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
  4. Dag: kalenderdag;
  5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
  6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
  7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
  8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
  9. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen Jumik en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruikgemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  10. Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping;
  11. Jumik: de rechtspersoon als nader gedefinieerd in artikel 2, die producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt zoals uiteengezet onder deze algemene voorwaarden;
  12. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.

Artikel 2 – Identiteit van Jumik

Naam ondernemer: Jumik
Vestigingsadres: Oud gastel, Nederland
Emailadres: Contact.jumik@gmail.com
KvK-nummer: 95461299
BTW-identificatienummer: NL867140343B01


Artikel 3 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Jumik en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Jumik, voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij Jumik zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 – Het aanbod

  1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als Jumik gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden Jumik niet.
  3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Jumik onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door Jumik is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden. Na ontvangst van deze bevestiging is het voor de consument niet langer mogelijk de overeenkomst te ontbinden of annuleren; wel kan de consument gebruikmaken van het herroepingsrecht (artikel 6).
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft Jumik passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal Jumik daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. Jumik kan zich - binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien Jumik op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. Jumik zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
    1. het bezoekadres van de vestiging van Jumik waar de consument met klachten terecht kan;
    2. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
    3. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
    4. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
    5. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
    6. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
  6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Artikel 6 – Herroepingsrecht

  1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product binnen een bedenktijd van minimaal 14 (veertien) dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Jumik mag de consument naar de reden van herroeping vragen, maar deze niet verplichten deze opgave te geven.

  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:

    • a. als de consument meerdere producten in eenzelfde bestelling heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. Jumik mag, mits de consument hierover voorafgaand aan het bestelproces duidelijk geïnformeerd is, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.

    • b. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen.

    • c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.

  3. Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager zijn geleverd:

    • a. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, binnen minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Jumik mag de consument naar de reden van herroeping vragen, maar hem niet verplichten deze opgave te geven.

    • b. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag na het sluiten van de overeenkomst.

  4. Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager zijn geleverd bij niet-informeren over herroepingsrecht:

    • a. Indien Jumik de consument niet de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke bedenktijd, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel.

    • b. Indien Jumik de in het voorgaande lid bedoelde informatie alsnog binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd verstrekt, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument deze informatie heeft ontvangen.


Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

  1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken voor zover dit nodig is om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen. Uitgangspunt hierbij is dat de consument het product alleen mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.

  2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die voortvloeit uit het gebruik dat verder gaat dan toegestaan in lid 1.

  3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als Jumik hem niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.


Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan

  1. Als de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn aan Jumik door middel van het modelformulier voor herroeping of op een andere ondubbelzinnige wijze.

  2. De consument zendt het product zo spoedig mogelijk, doch binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de melding bedoeld in lid 1, terug of overhandigt het aan Jumik of een gemachtigde van Jumik. Dit is niet vereist indien Jumik heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugstuurt voordat de bedenktijd is verstreken.

  3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en volgens de door Jumik verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

  4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.

  5. De consument draagt de directe kosten voor het terugzenden van het product. Als Jumik deze kosten zelf wenst te dragen of als Jumik de consument niet heeft geïnformeerd dat hij de kosten moet dragen, hoeft de consument geen kosten voor terugzending te betalen.

  6. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, indien:

    • a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;

    • b. hij niet heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest door het verlenen van zijn toestemming; of

    • c. Jumik heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.

  7. Als de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.


Artikel 9 – Verplichtingen van Jumik bij herroeping

  1. Indien Jumik de melding van herroeping elektronisch mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.

  2. Jumik vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten, binnen 14 (veertien) dagen na de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij Jumik aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of totdat de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.

  3. Jumik gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.

  4. Indien de consument heeft gekozen voor een duurdere leveringsmethode dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft Jumik de bijkomende kosten van de duurdere methode niet terug te betalen.


Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht

Jumik kan de volgende producten en diensten van het herroepingsrecht uitsluiten, mits dit duidelijk bij het aanbod of in elk geval tijdig voor het sluiten van de overeenkomst is vermeld:

  1. Producten of diensten waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op de financiële markt waar Jumik geen invloed op heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.

  2. Overeenkomsten gesloten tijdens een openbare veiling.

  3. Dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering, mits de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke instemming van de consument en deze heeft verklaard zijn herroepingsrecht te verliezen zodra Jumik de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.

  4. Dienstenovereenkomsten voor het verschaffen van accommodatie, als de overeenkomst voorziet in een bepaalde datum of periode van uitvoering, behalve voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuur en catering.

  5. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding als er een vaste datum of periode is vastgelegd.

  6. Op specificaties van de consument vervaardigde producten die niet geprefabriceerd zijn en die gemaakt zijn op basis van de keuze of beslissing van de consument.

  7. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben.

  8. Verzegelde producten die om gezondheidsbescherming of hygiënische redenen niet geschikt zijn voor retournering en waarvan de verzegeling is verbroken.

  9. Producten die door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten.

  10. Alcoholische dranken die pas na 30 dagen geleverd kunnen worden en waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op de markt waarop Jumik geen invloed heeft.

  11. Verzegelde audio-, video-opnamen en software waarvan de verzegeling is verbroken.

  12. Kranten, tijdschriften of magazines, behalve abonnementen hierop.

  13. Digitale inhoud anders dan op een materiële drager geleverd, mits de uitvoering is begonnen met toestemming van de consument en hij heeft verklaard zijn herroepingsrecht te verliezen.